Respect for Education – PhD and MPhil scholars to get monthly stipend from the State Govt

0
769
higher-education-india
higher-education-india
Azadi Ka Amrit Mahoutsav
RankTech Solutions Pvt.Ltd.

PhD and MPhil scholars to get monthly stipend from the State Govt

PhD and MPhil scholars to get monthly stipend from the State Govt

The Bengal Government has decided to start a monthly stipend for PhD and MPhil scholars for the full duration of the period of their research work in the various State Government institutions. The stipend is meant for those who have not qualified for the Central Government’s NET Research Fellowship.

This is yet another step by Chief Minister Mamata Banerjee to make Bengal a major centre of academic research. The grant would be given as a part of the Swami Vivekananda Merit-cum-Means Scholarship Scheme.

MPhil scholars would get Rs 5,000 per month for a period of two years while PhD scholars would get Rs 8,000 per month for a period of two years. The amount would be directly debited into the bank accounts of the scholars by the Higher Education Department.

Further information about the scheme would be available on the website of the Bengal Higher Education Department.

উচ্চশিক্ষায় গবেষকদের মাসিক ভাতা দেবে রাজ্য সরকার

পশ্চিমবঙ্গকে উচ্চশিক্ষার প্রাণকেন্দ্র হিসেবে গড়ে তুলতে নতুন পদক্ষেপ গ্রহণ করল রাজ্য সরকার। রাজ্যের বিভিন্ন উচ্চশিক্ষা প্রতিষ্ঠানগুলি থেকে পূর্ণ সময়ের জন্য এমফিল এবং পইএইচডি স্কলারদের আর্থিক সাহায্য করার সিদ্ধান্ত নিল রাজ্য সরকার।

রাজ্যের উচ্চশিক্ষা প্রতিষ্ঠানগুলিতে শিক্ষায় গবেষণাকে উৎসাহ দিতেই এই সিদ্ধান্ত নিয়েছে তৃণমূল কংগ্রেস পরিচালিত রাজ্য সরকার। স্বামী বিবেকানন্দ মেরিট কাম মিনস্‌ স্কলারশিপ স্কীমের অধীনে দেওয়া হবে এই আর্থিক সাহায্য।

পূর্ণ সময়ের গবেষকদের বিজ্ঞান, হিউম্যানিটিস ও সোশ্যাল সায়েন্সে আর্থিক সাহায্য প্রদাণ করবে রাজ্য সরকার। সরকারি-পোষিত উচ্চশিক্ষা প্রতিষ্ঠানগুলিতে গবেষণা করলেই মিলবে এই স্কলারশিপ পাওয়ার সুযোগ।

নেট রিসার্চ ফেলোশিপ-এ অনুত্তীর্ণ এমফিল এবং পিএইচডি স্কলারদের জন্য এই উদ্যোগ নেওয়া হয়েছে। এমফিল স্কলারদের জন্য প্রতি মাসে পাঁচ হাজার টাকা করে দেওয়া হবে। অন্যদিকে পিএইচডি স্কলাররা পাবেন মাসিক আট হাজার টাকা ভাতা। দুই ক্ষেত্রেই সময়সীমা বেঁধে দেওয়া হয়েছে। পিইএইচডি স্কলারদের জন্য সেই সময়সীমা চার বছর এবং এমফিল স্কলারদের জন্য দুই বছর।

Advertisements
IBG NEWS Radio Services

Listen to IBG NEWS Radio Service today.


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here