Bengal Shine – State Biotechnology dept to set up tissue culture lab

0
1265
Tissue Culture
Tissue Culture
Azadi Ka Amrit Mahoutsav
RankTech Solutions Pvt.Ltd.

State Biotechnology dept to set up tissue culture lab

State Biotechnology dept to set up tissue culture lab 

The state Biotechnology department of the Bengal Government has decided to set up a state-of-the-art plant tissue culture laboratory at the Kolkata Biotech Park to enhance production and quality of plants and vegetables.

There will be scientists and research fellows who will carry out various kinds of research on plants and bio-fertilizers and how they can be used to increase the production of vegetables in the state. Various medicinal plants will be conserved in the Biotech Park for research purposes. The department is in the process of formulating the Biotech Policy for Bengal. The state government has already taken the initiative to upgrade the infrastructure of Kolkata Biotech Park, apart from setting up new Biotechnology hubs in Burdwan and Kalimpong. The department has been focusing on the modernisation and expansion of the Common Instrument Facility Centre in the Biotech Park in the city.

The Biotechnology department will tie up with other departments like Agriculture, Fisheries and Food Processing to strengthen organisational collaboration. Better co-ordination with other departments will help the Biotechnology department to successfully implement the schemes. The department will help the Agriculture department to improve the quality of various fertilizers. It is also working to increase the production of fishes for the Fisheries department.

Bengal is rich in the biodiversity of crops, vegetables, fruits, flowers and other plant resources. The main objectives of the department are to provide better facilities to the common people and to improve the quality of life. It will also promote the overall development of both traditional and modern biotechnology in the state including various livelihood development programmes. It will also strengthen biotechnology-based aspects that will help in the development of the state economy from the grass-root level. The Biotechnology department is applying specialised knowledge, skills and management to develop a viable and vibrant biotechnology-based industry in the state. It stresses on equitable and inclusive development through scientific means.

 

টিস্যু কালচার ল্যাবরেটরি তৈরীর সিদ্ধান্ত নিয়েছে রাজ্য সরকার

রাজ্য সরকারের বায়োটেকনোলজি দপ্তর একটি টিস্যু কালচার ল্যাবরেটরি তৈরীর সিদ্ধান্ত নিয়েছে। এটি তৈরী হবে কলকাতা বায়োটেক পার্কে। শাক সবজির উৎপাদন বৃদ্ধির জন্যই এই সিদ্ধান্ত নেওয়া হয়েছে।

জৈব সার কিভাবে কৃষিকাজে ব্যবহার করা যায় তা নিয়ে রিসার্চ করার জন্য বেশ কিছু বৈজ্ঞানিকও থাকবেন এই ল্যাবরেটরিতে। রিসার্চের জন্য বিভিন্ন মেডিসিন প্ল্যান্টও সংরক্ষণ করে রাখা হবে। ইতিমধ্যেই রাজ্য সরকার কলকাতার বায়োটেক পার্ক সংস্কারের জন্য বেশ কিছু পদক্ষেপ নিয়েছে। এছাড়াও বর্ধমান ও কালিম্পঙে বায়োটেকনোলজি হাব তৈরী হচ্ছে। এছাড়া যন্ত্রপাতির আধুনিকীকরণের ওপরও জোর দিচ্ছে রাজ্য সরকার।

এই সংস্থাকে আরও শক্তিশালী করার জন্য বায়োটেকনোলজি দপ্তর অন্যান্য দপ্তর যেমন কৃষি, ফিশারিজ ও খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ দপ্তরের সঙ্গে গাঁটছড়া বেঁধেছে। অন্যন্য দপ্তরের সঙ্গে এই যোগাযোগ এই প্রকল্পের সাফল্যের জন্য অনেক সহায়তা করবে। কিভাবে আরও বেশি মাছ উৎপাদন করা যায় এছাড়া কৃষিকাজে কিভাবে আরও উন্নতমানের সার ব্যবহার করা যায় এসব ক্ষেত্রেও সাহায্য করবে এই দপ্তর। সাধারণ মানুষকে আরও সুযোগ সুবিধা দেওয়া এবং তাদের জীবনযাত্রার মান আরও উন্নত করারই এই দপ্তরের উদ্দেশ্য।

Advertisements
IBG NEWS Radio Services

Listen to IBG NEWS Radio Service today.