Natural Bengal – Digital platform to keep track of flora in Bengal

0
763
Tiger in the Forest Of Sunderban
Tiger in the Forest Of Sunderban
Azadi Ka Amrit Mahoutsav
RankTech Solutions Pvt.Ltd.

Digital platform to keep track of flora in Bengal

Digital platform to keep track of flora in Bengal

The Bengal Forest Department has taken up the initiative to digitise all data regarding planting of saplings, plant diseases and upkeep of trees. Under the assistance of Japan International Cooperation Agency (JICA), this platform will provide all details, like the types of saplings being planted, the number of trees in a given area, etc. along with pictures.

The process of digitisation is part of the West Bengal Forest and Biodiversity Conservation Project and a registered society will be keeping track of the data.

The districts which will fall under this project for the time being are Jalpaiguri, Bardhaman, Paschim Medinipur, Bankura, Purulia and Birbhum. Planting of saplings have also been taken up in Nadia and Howrah. Step by step, all the districts of the State will be brought under this programme.

সবুজ রক্ষনাবেক্ষনে রাজ্যে এ বার  চালু হচ্ছে ডিজিটাল প্ল্যাটফর্ম   

সবুজের রক্ষনাবেক্ষনে ডিজিটাল প্লাটফর্ম চালু করল রাজ্য বন দপ্তর। গাছ লাগানো থেকে সেগুলির রক্ষণাবেক্ষণ ,অসুখ -বিসুখই হোক কিংবা বনসৃজনে কত টাকা খরচ হল – সেসবের হিসাব রাখার জন্য ডিজিটাল প্লাটফর্মের ব্যবহার শুরু হয়েছে।  কোন এলাকার কত সংখ্যক গাছ লাগানো হল, সেগুলি কী কী  প্রজাতির, কবে সেগুলি রোপণ করা হল ছবি -সহ সে -সমস্ত তথ্য আপলোড করা হবে  ডিজিটাল প্লাটফর্মে।

জাইকা -র (জাপান ইন্টারন্যাশনাল কো -অপারেশন  এজেন্সি)আর্থিক সহযোগিতায় বন এবং জীব বৈচিত্র্য রক্ষায় রাজ্যে যে প্রকল্প চালু রয়েছে ,তার অংশ হিসাবেই গড়ে তোলা হয়েছে নয়া এই ব্যবস্থা।

নতুন প্রকল্পটির উদ্দেশ্যে হল, বৃক্ষ রোপন এবং সংরক্ষণে স্বচ্ছতা বাড়ানো।

এই প্রকল্পের আওতায় রয়েছে জলপাইগুড়ি, বর্ধমান, পশ্চিম মেদিনীপুর, বাঁকুড়া, পুরুলিয়া ও বীরভূম। এছাড়া নদিয়া ও হাওড়া জেলাতেও বৃক্ষ রোপণের কাজ হচ্ছে। ভবিষ্যতে সমগ্র রাজ্যেই এই ব্যবস্থা সম্প্রসারণের পরিকল্পনা রয়েছে।

Advertisements
IBG NEWS Radio Services

Listen to IBG NEWS Radio Service today.