BJP agitation for better support price for potato at Kolkata

0
1209
BJP Protest for Potato Support Price at Kolkata
BJP Protest for Potato Support Price at Kolkata
Azadi Ka Amrit Mahoutsav
RankTech Solutions Pvt.Ltd.

West Bengal BJP members put an agitation for better minimum support price for potato at Kolkata.

BJP Complaint that Mamata Banerjee’s Agriculture minister did not care for the potato farmers and they are suffering for minimum livelihood.

While Bengal CM offers subsidy to potato farmers

Bengal CM offers subsidy to potato farmers

The Mamata Banerjee government will procure potatoes from farmers across the state.

“The government will directly purchase 28,000 tonnes from farmers at Rs 4.60 a kg for mid-day meal and Integrated Child Development Services (ICDS),“ the CM said on Tuesday.

The CM also announced a 50 paisa subsidy for every kilo of potato exported by railways and ship given the demand for Bengal potatoes in Sri Lanka and Bangladesh.

The government also said the government has provided soil health cards to 20 lakh farmers. “We test the soil to ascertain properties and give them to farmers so that they can choose the crops suitable for the soil of their land. This would also make optimum use of fertilizer and pesticides,“ the CM said.

আলু চাষি দের পাশে রাজ্য সরকার

আলুচাষিদের পাশে দারাতে উদ্যোগী হলো রাজ্য সরকার। মুখ্যমন্ত্রী সিদ্ধান্ত নিয়েছেন যে এখন থেকে মিড ডে মিলের জন্য আলু সরাসরি কৃষকদের কাছ থেকে কিনবে সরকার। রাজ্যের বাইরে রপ্তানির ক্ষেত্রেও মিলবে সরকারি ভর্তুকি।

মিড ডে মিলের জন্য প্রয়োজনীয় আঠাশ হাজার মেট্রিক টন আলু সরাসরি কৃষকদের থেকে কিনে নেবে সরকার।সিদ্ধান্ত হয়েছে চার টাকা ষাট পয়সা কিলো দরে কেনা হবে এই আলু।

মাননীয়া মুখ্যমন্ত্রী আরও বলেন যে ২০ লক্ষ কৃষককে রাজ্যে ‘সয়েল হেলথ কার্ড’ দেওয়া হচ্ছে যার মাধ্যমে তারা মাটির গুণমান সম্বন্ধে অবগত হতে পারবেন। মাটি পরীক্ষা করে সেই মাটিতে কি কি চাষ করা যেতে পারে, এই তথ্য পাওয়া যাবে এই কার্ডের মাধ্যমে।

Advertisements
IBG NEWS Radio Services

Listen to IBG NEWS Radio Service today.